10/02/2017
Om vliegtuigen in de lucht te houden worden 5 miljoen vaten olie per dag uit de grond gepompt. Per kilometer zijn de vliegtuigen de meest milieubelastende vorm van vervoer en dat stijgt snel. In 2035 zal het aantal vliegtuigpassagiers zijn verdubbeld. Slecht nieuws want de luchtvaart bleef bij het Klimaatakkoord van Parijs in 2015 buitenschot maar is wel verantwoordelijk voor 2.5 procent van de CO2 emissies.
De komende tien jaar komt hier ook geen verandering in.
07/03/2017
De komende weken verwachten wetenschappers dat het kooldioxide gehalte in de atmosfeer wederom een record zal behalen. Op Hawaii, waar men op op Mauna Loa al jarenlang broeikasgassen meet, zal het CO2 gehalte deze maand of in april voor het eerst sinds mensenheugenis 410 parts per miljon bereiken.
Al jaren zien wetenschappers een stijging van de broeikassen op aarde. Vorig jaar werd voor het eerst een CO2 gehalte boven de 400 ppm gemeten. Op het noordelijk halfrond is het CO2 gehalte het laagst in de zomer als er veel planten zijn die kooldioxide inademen en zuurstof uitademen. In de winter, als er minder planten en bomen aanwezig zijn, worden veel hogere CO2 waarden in de atmosfeer op het noordelijk halfrond gemeten. Op het zuidelijk halfrond zijn perioden met lage en hoge CO2 waarden precies omgekeerd.
De wereldwijde temperatuurstijging gaan de komende jaren in rap tempo door. Kunnen wij de gemaakte afspraken van de klimaatconferentie in Parijs in 2015, om wereldwijde de temperatuurstijging onder de 2.0 graden te houden , wel handhaven?
Als de CO2 uitstoot wereldwijd jaarlijks met 2.5 ppm oploopt zoals wetenschappers voorspellen, zal ook de temperatuur verder stijgen met als gevolg dat ook het aantal gebeurtenissen met extreem weer zoals langdurige droogte of extreme neerslag verder stijgen.
22/04/2017
De mensheid verplaatste de afgelopen 50 jaar CO2 van de lithosfeer naar de biosfeer en dat ging 100 keer sneller dan dat de natuur de CO2 terugbrengt van de biosfeer naar de lithosfeer. Dus extra bomen aanplanten om de CO2 terug te dringen heeft geen nut.
De biosfeer is het leefgebied van alle aardse organismen; in de vaste aardbodem is de biosfeer met uitzondering van bacteriën enkele meters diep, in de lucht is hij acht kilometer hoog tot waar er voldoende zuurstof is, en in het water strekt hij zich uit tot op zeer grote diepten van soms 11 km.
De lithosfeer bestaat uit de aardkorst en het bovenste gedeelte van de aardmantel. De korst bestaat uit gesteente met de gemiddelde samenstelling van basalt (oceanische korst) of andesiet (continentale korst). De mantel bestaat uit mantelgesteente dat de samenstelling van peridotiet heeft.
Tot 1750 lag het CO2 gehalte redelijk stabiel rond de 270ppm maar daarna kwam de stijging. Rond 1950 zaten wij rond de 310ppm maar daarna ging de stijging fors.
Op 18 april 2017 werd op Hawaï een CO2 gehalte gemeten van 410ppm. Per jaar komt er nu 3ppm bij en dat is geheel tegen de afspraken van Parijs (2015) in.
De geschiedenis laat een relatie zien tussen de temperatuur en de CO2. Neemt de temperatuur toe dan neemt de CO2 ook toe. Neemt de CO2 toe dan neemt de temperatuur ook toe.
Ook laat de geschiedenis zien dat tussen 22.000 BP en 10.000 BP (BP = Before Present is voor 1950 n.Chr.) toenam van 180ppm naar 270ppm. Verschil van 90ppm = 50% over 12.000 jaar.
De mensheid heeft het voor elkaar gekregen dat in de periode 1850 n.Chr. (280ppm) tot 2017 n.Chr. de CO2 toenam tot 410ppm. Een verschil van 130ppm = 44.6% over 167 jaar en dan hebben wij het nog niet eens over de andere gassen zoals methaan.
Deze stijging zal zeker van invloed zijn op de zeespiegel door het smelten van ijs.
Groenland is goed voor 7m. West-Antartica is goed voor 4 meter. Maar Oost-Antartica is goed voor 56m. Totaal een stijging van 67m..
05/11/2017
Hebben windmolens en zonnepanelen nog wel zin?
Even een terugblik.
Van 22.000 tot 4.000 BP (BP is x jaren voor 1950) steeg de temperatuur met 10°C en het CO2 gehalte van 180 naar 270ppm binnen 18.000 jaar. De zeespiegel steeg in deze periode met 120m tot de wereldse kustlijnen van 1870.
Van 1870 tot 2017 steeg de temperatuur met 1.5°C en het CO2 gehalte van 270 naar 410ppm binnen 170 jaar. De zeespiegel steeg in deze periode met maar 24cm. Wat nu gesteld wordt is dat een wereldwijde stijging van 2°C overeenkomt met 7m zeespiegelstijging. Het grote voordeel is dat er nu maar een hoeveelheid ijs beschikbaar is voor maar 70m zeeniveau stijging en geen 120m. (Met dank aan onderzoek van Otto Huizinga).
Mijn eigen weerstation laat een temperatuurstijging van 1.9°C zien tussen 1987 en 2017. Trek je de lijn door naar 2050 dan kom je op een stijging van 5.2°C en voor 2100 op 7.6°C. Maar wat zeur je nou, we hebben toch Parijs!’ is de vaak gehoorde reactie. Shell en Exxon gaan trouwens uit van een temperatuurstijging van 5°C tot 2100 terwijl Parijs uitgaat van 1.5°C met een maximum van 2°C.
Ondanks het plaatsen van windmolens en zonnepanelen (renewable energy) zal de gas en olie consumptie wereldwijd blijven stijgen. Het gebruik van kolen zal iets afnemen maar de CO2 productie zal blijven stijgen. Zie de grafiek.
Voor CO2 reductie conform de afspraken Parijs 2015 zijn, mijns inziens, ingrijpende (impopulaire) maatregelen nodig. Te denken valt aan: autoloze zondagen, vliegverkeer/scheepvaart alleen toestaan voor goederen transport, stoppen met de 24-uurs economie, geen reclameverlichting meer bij bedrijven en winkels, verminderen/dimmen straatverlichting etc. Het afschaffen van gasverbruik voor woningen, mbt. CO2 reductie, valt hierbij in het niet.
Zolang de bevolkingsaantallen blijven stijgen zal de uitstoot van CO2 toenemen. Alleen al bij elke ademhaling nemen we zuurstof op en geven we CO2 af. Voor elke verbruiker moet er een equivalent aan opslagcapaciteit zijn van CO2. Helaas wordt CO2 niet opgeslagen in zonnepanelen of windmolens.
Leuke en spannende materie: Het weer, natuur en de mensheid maar de doelstellingen van Parijs (2015) halen wij, mijns inziens, bij lange na niet meer. De verwachte temperatuurstijgingen komen nu uit op 2.9°C tot 3.4°C tegen 2100 en dat komt overeen met vele meters zeespiegelstijging. Kunnen wij straks met de fiets vanuit Haaksbergen naar de zee J. Het energie verbruik aanzienlijk verminderen op zeer korte termijn zal, mijns inziens, veel meer effect hebben dan het plaatsen van windmolens en zonneparken.
07/12/2017
Nieuwe bossen zouden de CO2-uitstoot van het vliegverkeer moeten compenseren. Maar de doelstelling worden niet gehaald. Veel compensatieberekeningen nemen de bijkomende effecten in de hogere luchtlagen niet mee terwijl dat wel moet omdat het milieueffecten daardoor veel groter zijn.
Vliegen is door de uitstoot erg schadelijk voor het milieu. De luchtreiziger kan tegenwoordig kiezen om het vliegticket te compenseren door nieuwe bomen te laten planten. De organisatie ‘Trees for All’ plant nu zo’n 10.000 bomen in het natuurgebied Oestgeest aan. Maar deze 10.000 bomen stellen niets voor. Het komt overeen met 10 zitplaatsen in een vliegtuig naar Bali. Voor een retourtje Bali dien je eigenlijk 350.000 bomen (975 per persoon) aan te planten. Voor een Retourtje Barcelona komt je uit op 18.000 bomen (114 per persoon). Vertrek en aankomst is dan Schiphol. Tegen de schade van vliegtuigen is niet op te planten. Een retourtje Bali is trouwens in één keer even vervuilend als vier jaar autorijden.
De onderzoeker Babette Porcelijn vermoed dat veel partijen de uitstootcompensatie uitsmeren over de levensloop van de boom, die er dan 100 jaar over mag doen om de CO2 op te nemen waarvoor is betaald. Maar dit is eigenlijk niet gewenst. We willen over 5 tot 10 jaar al effect scoren. Het blijkt zelfs dat bij sommige projecten, de bomen, na tien jaar alweer gekapt worden.
Verder speelt er nog iets meer mee. De productie, de onderhoud, de sloop van het vliegtuig en het maken van de kerosine wordt nooit meegenomen in de berekeningen, terwijl het wel gaat om zo’n 18% verborgen impact per vlucht. Voor het bekende retourtje Bali is het verborgen energieverbruik daarmee omgerekend 75.000 liter olie.
08/12/2017
Bomen tbv. CO2 compensatie.
Per dag vliegen er ongeveer 5 miljoen mensen in een vliegtuig rond de aarde. tbv. CO2 compensatie zijn hiervoor gemiddeld 100 bomen per persoon nodig. Totaal dienen er dus 500 miljoen bomen per dag aangeplant te worden tbv. deze CO2 compensatie.
Er rijden 1.3 miljard auto's per dag rond. tbv. CO2 compensatie zijn hiervoor gemiddeld 0.5 bomen per auto nodig. Totaal dienen er dus 750 miljoen bomen per dag aangeplant te worden tbv. deze CO2 compensatie.
Dus totaal dienen er 1.15 miljard (nieuwe) bomen per dag aangeplant te worden tbv. de CO2 compensatie voor vliegtuig en auto.
Komt nog bij: de ruimtevaart, militairische bewegingen, scheepvaart, vrachtwagens, treinen, motoren, brommers, scooters, industrie, woningen, ademhaling van mens en dier, bosbranden enz.
Mijn schatting: voor de huidige CO2 productie (alleen veroorzaakt door de mens) compensatie dienen er meer dan 2.5 miljard (nieuwe) bomen per dag aangeplant te worden.
Dit is iets meer dan 910 miljard bomen per jaar. Vanaf 2015 gaat het dus om 2737 miljard nieuwe bomen. Deze bomen dienen dan wel 100 jaar te blijven staan.
Dat dit een leuke uitdaging wordt geeft het volgende wel aan:
In 2015 waren er totaal ongeveer 3000 miljard bomen op aarde. Neemt trouwens jaarlijks af met 10 miljard bomen. In Nederland stonden er in 2015 rond de 0.162 miljard bomen.
Punt van aandacht is: Op het noordelijk halfrond nemen loofbomen in de winter geen CO2 op maar naaldbomen wel.
Leuk onderzoekje, ik weet niet of het helemaal klopt maar het zet je wel aan het denken.